torsdag den 28. februar 2013

Nyakahanga Hospital



28.02.13

Straks fra morgen studen tog jeg ud til hospitalet, som ligger lige på den anden side af Musaka (ca. 8 Km)
Kunne straks kende stedet fra sidste år. Blev vist op til den administrative leder som bød mig velkommen og derefter over til hospital chefen Andrew Cesari som var læge.
Efter en lille samtale kom hospitalets IT mand Vivian Iromba, som skulle vise mig hospitalets IT. Vi gik på hans kontor og jeg fortalte hvem jeg var (for 3. gang) og spurgte ind til deres Internet, netværk og computersystemer.
Internettet får de ligeledes ind via en satellit forbindelse 256 Kb/s fra SimbaNET, men bruger kun nettet til e-mail, men så da at der stop Facebook, på nogle skærme. Det er faktisk alle institutioner under ELCT der anvender SimbaNET, så der burde være mulighed for ”mængderabat”. De har ingen server, og altså intet patients system. På mandag starter de faktisk et 3 årig projekt hvor der skal opsættes en server og nogle funktioner bliver lagt herind i nu og derefter løbende udvidet. Jeg fik den opfattelse, at det var et system som hospitalerne i Tanzania skal bruge. Det kunne vi måske lære lidt af i DK, hvor alle regionerne kører hvert deres system.
Der var 20 computer på deres netværk, men også en del der ikke var koblet på netværket. Netværket bestod af 10 større switche, og pga. den måde hospitalet var bygget på, kunne man overholde de ca. 90 m PDS kabling på netværkets backbone. Til gengæld var der ikke, som vi ser i DK, 19” racksystemer hvor switche er indbygget. De stop på et tilfældigt bord, ofte ovenpå en UPS (230 V forsyning, med batteri backup). De porte i switchen som ikke var i brug, var der tape over for støv. Drops fra switchen var ikke afsluttet i faste stik på vægen, men direkte i RJ45 (Jack) isat computeren. Det midterste billed er fra rummet med patientjournaler. Jeg var så bange for, at jeg skulle komme til at skubbe til en af reolerne, så var jeg ikke kommet hjem før jul. J




Ingen kommentarer:

Send en kommentar