søndag den 17. februar 2013

Besøg i Igabiro 1. dag

14.02.13

Thomas, som er Principal på Igabiro Institute of Agriculture, kom som aftalt og hentede mig på ELCT Hotellet i Bukoba, torsdag formiddag. Endelig var det jo lykkedes, at få en kontakt i stand til ham. Vejret var rigtig godt gammeldags ”træls”, som vi siger i Nordjylland, det øs regnede hele vejen til Igabiro. Igabiro ligger ca. 90 Km syd for Bukoba, og ind i landet. Faktisk på et bjerg, hvor der er et platou. Kunne dog godt se at det var et flot landskab vi kørte igennem, da vi kørte fra asfaltvejen.
Jeg fik hils på en stor del af de ansatte og så en del af indendørs faciliteterne, nu da vejret ikke var til markvandring. Jeg fik blandt andet set deres IT lokale. Der var 10 computere der var tilsluttet, og en stor stak, i bunden af lokalet, som ikke virkede. Den IT ansvarlige, en muslimsk kvinde, tændte computerne, og jeg kunne se at det var Win XP, men en række af fejl poppede op. Det var sørgeligt at se på.
Der var en tavle i lokalet, og jeg benyttede lejligheden til at tegne og fortælle, om en fremtid med parabol og satellit kommunikation. Computere til elever, lærere og administration koblet i et netværk via en switch og router og dermed kunne kommunikere med hele verdenen. Fortalte også, at i Danmark var der skoler, som gerne ville i kontakt med dem. Den IT ansvarlige og regnskabsmanden fik øjebliklig fat i papir og blyant, og tegnede og noterede fra tavlen.
Jeg viste også, at indtil da måtte de jo bruge et USB-modem, til at kommunikere med, men det sagde de straks, at det virkede ikke.
Jeg havde på stiftskontoret gjort lidt forarbejde, og undersøgt hvilket selskab og en kontakt person som de anvender, til deres satellit forbindelse. Jeg aftalte med Thomas, at han straks skrev et brev til firmaet, og at jeg nok skulle sende det, via mit modem til firmaet. Vi ville så sende det fra Thomas Yahoo mail. Jeg forsøgte hele eftermiddagen, hverken gennem airtel eller VodaCom, som er de to store selskaber her i området, lykkedes det.
Næste morgen fik jeg det sendt fra min mail!
Jeg blev indkvarteret i Karen og Michaels hus, og om aftenen kom en del af lærerne og spiste med.
Vi fik en snak om mange ting: dansk økonomi, lovlighed af homoseksualitet, dødsstraf mm. 








Ingen kommentarer:

Send en kommentar