søndag den 3. februar 2013

Elektricitet


01 - 02.02.13

Jeg troede jo, at jeg var velbevandret ud i elektricitet, men ... Hernede er der dog stadig noget at lære.
Jeg har tidligere skrevet om hvor ustabil forsyningen har været. Senest var der et større udfald pga. lynnedslag forleden aften.
I huset har der også været problemer. I de første uger, koblede HFI afbryderen ud flere gange, og der kom nogle knald oppe fra udhænget. Det viste sig at være gnaverangreb på et kabel til lysstofarmaturet udenfor.  Kablet blev så udskiftet og siden har HFI afbryderen ikke koblet ud. Til gengæld virkede lysstofarmaturet ikke, det kom elektrikeren så og ordnede – han drejede lidt på røret, og så virkede det. Hvorfor prøvede jeg ikke det?
Jeg troede først at det var så moderne at lyset selv tændte om aftenen, indtil en vagtmand fortalte at det var ham der tændte og slukkede det. Jeg spurgte også om han var en Masai, men han smilede kun. Han havde i hvert fald ikke den traditionelle klædedragt på!
I går aftes forsvandt lyset så igen – ja, man er jo vant til det, så gik igen bare tidlig i seng. Kunne dog høre musik, et eller andet sted - så andre havde måske strøm.
Her til morgen, gik jeg så på opdagelse. Talte med naboen, jo de havde strøm og havde heller ikke haft afbrydelse. Han spurgte så, om jeg havde betalt?  ØHH!!
Effektivt ” No pay, no power!”


Det kunne jeg se på måleren, hvis den stod på 0,00 KWh, så var der ikke betalt for mere.
Han sagde, at man kunne købe en voucher inde i Kayanga, med en kode. Fint – det er lige en opgave for Dickson og jeg sådan en lørdag formiddag. Vi kørte i taxi frem og tilbage og fremskaffede en voucher med en 20 cifferskode som skulle indtastes på måleren.
Da vi kommer til huset og skal indtaste koden, er displayet i måleren gået ud?
Hvad nu – er der en tidsfrist?
Dickson ringer til en ven, der kan fortælle, at nu er der ”rigtig” strømafbrydelse.
Strømmen kom igen kl. 18.30!
Det var så den lørdag
J

Ingen kommentarer:

Send en kommentar