fredag den 8. marts 2013

Besøg på Bweranyange GSS


08.03.13


Havde aftalt et besøg på Bweranyange Girls Secondary School i formiddags. De ville sende en vogn og afhente mig. Det ligger ca. 50 km herfra, sydpå og derefter ind mod Rwanda. Da han endelig (african time), kom og afhentede mig, så gik det stærkt der ud af. Det var en meget hullet vej, med mange cyklister og endnu flere gående på den første strækning. Han dyttede blot og så fuld kraft frem, og alle viger for bilerne hernede. I et sving møder vi en cyklist, der kører helt korrekt i sin side af vejen, vi derimod i den forkerte, på grund af nogle huller. Cyklisten kører ud i rabatten, men det går noget nedad, så det ser ikke godt ud. Da vi har passeret ham, ser jeg bagud og det eneste jeg kan se er, hans cykel der kommer flyvende i luften, med hjulene øverst. UHA!
Vi stoppede ikke!
Da vi kom til skolen, kan jeg se at jeg har været her før. Sidste år, aflagde vi skolen et kort besøg, da vi besøgte Gudrun West’s hus.
De havde også en satellit modtager (parabol) på 128/64 Kb/s, som de andre institutioner. Det er den mindste båndbredde. Der var ingen computere til eleverne, men 6 bærbare og 2 stationære til lærerne og administrationen. Der var lidt kabling, men 3 af de bærbare var på et trådløst netværk. Jeg talte med Vice Principal, som havde noget indblik i IT. Jeg fortalte bla. at der var et Intranet (PODIO) på vej fra Danmission som stiftskontoret og deres institutioner kunne anvende. Jeg anbefalede ham, at få installeret Chrome browseren samt Java aht. PODIO. Han var også interesseret i, hvordan man kunne sende større filer til andre. Vi fik en snak om, ”skyen” og hvordan man kunne parkere store filer i (Google-drev eller Skydrive) som så andre kunne hente. Kom til at tænke på kirke/skole konsulenterne og deres ønske om udveksling af materialer. 




Teknik skab






Switch - WI-FI - UPS

Ingen kommentarer:

Send en kommentar